Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In the slipstream of conceptual art, the intimate interweaving of meaning and materi- alization in art and design came to be discredited in the second half of the twentieth century. The masters program titled Material Utopias at the Sandberg Institute, Amsterdam, recently put an end to this formula by abolishing the unproductive hierarchy separating concept from making, and content from process. In Material Utopia, various authors reflect on the history of dematerialization and deskilling, the manifold meanings of materials in art and design, and the challenges for education when the innovative power of the artistic process is celebrated. The book includes texts by Max Bruinsma, Amanda du Preez, Domeniek Ruyters, Louise Schouwenberg, Aaron Schuster, and Tamar Shafrir. Book no. 3 is part of a new and on-going series from the Sandberg Institute, Amsterdam.
Choose an application
Art, Modern --- Conceptual art --- Gilbert, --- George,
Choose an application
A comprehensive survey of American artist Mark Dion, examining three decades of his critically engaged practice interrogating our relationship with nature The first book in two decades to consider the entire oeuvre of Mark Dion (b. 1961), this volume examines thirty years of the American artist's pioneering inquiries into how we collect, interpret, and display nature. Part of a generation of artists expanding institutional critique in the 1990s, Dion adopted the methods of the archaeologist or the natural history museum, juxtaposing natural objects, taxidermy, books, and more to reorganize the natural and the manmade in poetic, witty ways. These sculptures, installations, and interventions offer novel approaches to questioning institutional power, which he sees as connected to the control and representation of nature. Generously illustrated, this publication introduces new insights and features more than seventy-five artworks.
Nature (Aesthetics)vExhibitions --- Conceptual art --- Conceptual art --- Installations (Art) --- Art and natural history --- Dion, Mark, - 1961-
Choose an application
Choose an application
Cet ouvrage porte sur les rapports qui se tissent entre pratique et théorie artistiques dans le contexte de l'art conceptuel américain (1965-1975), et envisage l'influence exercée sur ces créateurs par divers textes produits en Europe (et en France particulièrement) dans le champ des sciences humaines au cours des années 1960 et 1970. À côté des noms de Norwood Russell Hanson ou de Ludwig Wittgenstein, sont ainsi évoquées des figures telles que Roland Barthes, Michel Foucault, Claude Lévi-Strauss ou Jean Piaget. Parmi les artistes envisagés, citons entre autres Mel Bochner, Douglas Huebler, Robert Morris et Lawrence Weiner.
Conceptual art --- Art --- History --- Philosophy --- Bochner, Mel, --- Huebler, Douglas --- Morris, Robert, --- Weiner, Lawrence --- History. --- Conceptual art. --- Huebler, Douglas. --- Weiner, Lawrence. --- Conceptual art - United States --- Conceptual art - History --- Art - Philosophy - 20th century --- Bochner, Mel, - 1940 --- -Huebler, Douglas --- Morris, Robert, - 1931 --- -Weiner, Lawrence
Choose an application
Depuis les années 70, Rodney Graham travaille sur une œuvre conceptuelle semblable à un rhizome qui n'a jamais reculé devant de nouveaux sauts dans le temps ou le genre. Son travail allie cinéma, photographie, installation, performance, peinture, littérature et musique. Graham, qui, avec des artistes tels que Jeff Wall ou Stan Douglas, appartient à la Vancouver School, s'approprie les styles, les tendances et les discours de l'ère du romantisme à la post-modernité, les commentant ou les développant ou les repensant avec une ironie discrète . Ses sources d'inspiration vont de grands noms tels que Sigmund Freud, Richard Wagner ou Edgar Allan Poe à des icônes pop comme Kurt Cobain. Dans le processus, il révèle et cache simultanément sa propre image artistique, ses attitudes ou ses sentiments. Dans son exposition personnelle «Lightboxes» au Museum Frieder Burda présente des boîtes à lumière, un médium central de son œuvre complexe, qui s'étendent de 2000 à nos jours. L'exposition débute par le triptyque monumental «Le sommeil antique dans sa boutique» (2017). Dans ce document, Graham dépeint un collectionneur qui s'est assoupi en lisant dans son magasin, qui est décoré d'antiquités et de curiosités. Graham a lui-même récupéré les accessoires du projet dans les magasins d'antiquités et de brocante de Vancouver. Son travail peut être considéré comme une allégorie à plusieurs niveaux pour une retraite aux styles éclectiques et aux mondes intérieurs nostalgiques. Son « Media Studies 77» (2016), qui est affiché sur la mezzanine, semble être une parodie de la recherche médiatique et universitaire dans le monde post-factuel dans lequel nous vivons aujourd'hui. Dans ce cas, Graham adopte le rôle d'un professeur dandy-like. Si le médium est le message, tel que postulé par le spécialiste canadien des médias Marshall McLuhan en 1964, il a été, avec l'ensemble de ses discours, réduit à une simple surface. L'écran est sombre, les tableaux noirs sont vides, le seul message dans toute la salle est l'auto-mise en scène de l'enseignant. En même temps, Graham transforme cette scène en une composition de surface avec des éléments abstraits et monochromes. À l'étage du musée se trouvent des œuvres clés des dernières décennies, des caissons lumineux, dont beaucoup présentent les incarnations les plus connues de Graham. Ils comprennent, par exemple, les rôles du peintre amateur, du vendeur d'appareils photo, de l'artisan, de l'homme décousu et du cow-boy. Toutes les boîtes lumineuses de Graham, y compris ses arrangements de nature morte, regorgent de références. Il sape constamment les frontières entre la haute culture et la culture de masse et relie des contextes banals et quotidiens à des allusions élaborées à l'histoire de l'art et à l'histoire intellectuelle. Wie kaum ein anderer Gegenwartskünstler hat sich der Kanadier Rodney Graham (* 1949) auf die Spuren der Lebenswelten des 19. und 20. Jahrhunderts begeben. Dabei arbeitet er seit den 1970er-Jahren an einem rhizomartigen, konzeptionellen Werk, das immer wieder neue Zeit- und Genresprünge wagt. In seinem Schaffen verknüpft er Film, Fotografie, Installation, Performance, Malerei, Literatur und Musik. Graham, der gemeinsam mit Künstlern wie Jeff Wall oder Stan Douglas zu der sogenannten Vancouver School zählt, appropriiert Stile, Moden und Diskurse von der Romantik bis zur Postmoderne, um sie mit leiser Ironie zu kommentieren, weiterzudenken, umzuschreiben. Das Buch zur Ausstellung im Museum Frieder Burda, entstanden in enger Zusammenarbeit mit dem Künstler, präsentiert Grahams Fotoleuchtkästen von 2000 bis in die Gegenwart, darunter Schlüsselwerke wie der Newspaper Man. Dabei stehen die mannigfaltigen Selbstinszenierungen Grahams im Zentrum. Immer wirkt er wie ein melancholischer Zeitreisender, ein moderner Buster Keaton, der sich in verschiedenen Verkleidungen durch die Irrungen und Wirrungen moderner Kultur bewegt und dabei in die Rolle von Produzenten, Zuschauern oder Vermittlern schlüpft. Exhibition: Baltic Centre for Contemporary Art, Gateshead, UK (17.03.-11.06.2017) / Museum Voorlinden, Wassenaar, The Netherlands (01.07.-17.09.2017) / Museum Frieder Burda, Baden-Baden, Germany (08.07.-26.11.2017).
Installation-art --- Art conceptuel --- Conceptual art --- Art conceptuel --- Graham, Rodney --- Graham, Rodney, - 1949 --- -Graham, Rodney, - 1949-
Choose an application
"This book brings together contributions from visual artists, writers and theorists to rethink the way that the language of economics and finance influences our thought and modes of expression. Through artistic contributions, image essays and texts this book aims to manifest, across both art and theory, a poetic counter-language"--Back cover.
Art, Modern --- Conceptual art. --- Economics --- Finance in art. --- Art and society. --- Sociological aspects.
Choose an application
Stretching lengths of yarn across interior spaces, American artist Fred Sandback (1943-2003) created expansive works that underscore the physical presence of the viewer. This book, the first major study of Sandback, explores the full range of his art, which not only disrupts traditional conceptions of material presence, but also stages an ethics of interaction between object and observer. Drawing on Sandback's substantial archive, Edward A. Vazquez demonstrates that the artist's work with all its physical slightness and attentiveness to place, as well as its relationship to minimal and conceptual art of the 1960s creates a link between viewers and space that is best understood as sculptural even as it almost surpasses physical form. At the same time, the economy of Sandback's site-determined practice draws viewers' focus to their connection to space and others sharing it. As Vazquez shows, Sandback's art aims for nothing less than a total recalibration of the senses, as the spectator is caught on neither one side nor the other of an object or space, but powerfully within it.
Concept-art. --- Conceptual art. --- Conceptual art. --- Installation. --- Installations (Art). --- Installations (Art). --- Minimal sculpture. --- Minimal sculpture. --- Plastik. --- Space and time in art. --- Space and time in art. --- Sandback, Fred, --- Sandback, Fred, --- Sandback, Fred,
Choose an application
As ludic and non-authoritarian as John Baldessari's art, this new monograph on the 'father of Conceptual art' is dedicated to his practice as an artist and a teacher, and the many ways in which both practices intertwine in his life. Having been trained as an arts educator, John Baldessari is today renowned for his work as much as for his innovative post studio class at CalArts, Los Angeles, where he has formed many generations of artists and participated in shaping the West Coast art scene.
Conceptual art --- Words in art --- Baldessari, John, --- Baldessari, John --- art education --- letters [signs] --- collages [visual works] --- alphabets [symbols] --- photography [process] --- Art --- Art conceptuel --- Photographie
Choose an application
"Speech acts: Richard Grayson and Matt Mullican illuminates the video-based practices of these two internationally acclaimed artists, who use the format of the monologue to construct and narrate hypothetical worlds. British artist Richard Grayson imbues vernacular culture with a sense of classicism, extracting layers of meaning from an array of subject matter, including scientific explanations, flash-mob videos, dinner party conversations and purposefully bad jokes. By contrast, American artist Matt Mullican examines the circularities of language, conducting performances under hypnosis to vacillate between primal and public speech. Who is it we are watching as Mullican performs in an hypnotic state? How do we interrogate and categorise what is being created?"--Publisher's website.=530 \$aAvailable in EPUB format.
Language and languages in art --- Electronic books. --- Richard Grayson --- Exhibitions --- Language and Languages in Art --- Matt Mullican --- Australia --- Words in Art --- Conceptual Art --- Grayson, Richard, --- Mullican, Matt,
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|